Bogdan Ioniță, în topul triatloniștilor amatori: Ies odihnit din apă chiar și după 4 km

Bogdan Ioniță are 49 de ani și este unul dintre cei mai buni triatloniști amatori din România, iar timpii obținuți de el la cele mai importante concursuri de triatlon din România sunt de invidiat și de către sportivi mai tineri ca el.

28.01.2017 09:01, de , 0 comentarii

Bogdan Ioniță, în topul triatloniștilor amatori: Ies odihnit din apă chiar și după 4 km

A participat la primul său concurs de triatlon la vârsta de 43 de ani, în 2011. A văzut cum este, i-a plăcut și și-a făcut un plan. A plecat la drum cu o greutate de 115 kg și a ajuns printre cei mai buni. A devenit inclusiv instructor de triatlon acreditat de către Federația Română de Triatlon și a pus umărul la înființarea unuia dintre cluburile cele mai cunoscute de la noi, Sportul Pentru Tine.

Am vorbit cu el despre înot, despre cum se antrenează, de unde a plecat, unde a ajuns și care sunt secretele acestui sport din punctul de vedere al unui triatlonist amator pasionat de acest sport.

A învățat să înoate pe când era copil. Părinții săi îl duceau de două, trei ori pe săptămână la bazin, la Stadionul Național. Când s-a pus problema trecerii la peformanță, aceștia au decis că școala este mai importantă. A urmat o pauză mult prea lungă, după cum ne-a spus, totuși s-a reapucat de înot în urmă cu 15 ani.

Înot pentru a scăpa de stres

“Eram foarte stresat la birou, nu puteam să dorm noaptea, așa că am luat ore la bazin. Nu cred că înotam mai mult de 800 de metri într-o oră, dar nici nu-mi propuneam așa ceva. Înotul era pentru relaxare și, din acest punct de vedere mă ajuta foarte mult”, ne-a povestit Bogdan.

Ani de zile a înotat fără niciun obiectiv, fără să fie văzut și fără să ia vreo lecție de la un antrenor. Și-a dat seama însă că are nevoie de ajutor profesionist după ce a început să participe la concursurile de triatlon, când a făcut pasul către un concurs Half Ironman, unde se înoată 1,9 km.

“Intenționam să particip la o competiție Ironman, dar mi-am dat seama că am o problemă: consum prea multă energie. Era o problemă ce trebuia neapărat rezolvată. 1.500 de metri îi înoți, la fel și 1.900, dar pentru distanțe de aproape patru kilometri ai nevoie de tehnică”, spune Bogdan Ioniță.

A luat legătura cu niște prieteni, care l-au îndrumat spre antrenorul Matei Giurcăneanu. În plus, a început să citească foarte multă literatură de specialitate, s-a uitat la filme, și-a cumpărat cărți de înot, cd-uri, dvd-uri.

I-a fost greu, pentru că timp de 15 ani înotase un stil eronat.

“Am fost unul dintre cei mai îndărătnici elevi, iar antenorul aproape că abandonase lupta cu mine. Făceam bine exercițiile, dar în momentul în care depășeam 7-800 de metri începeau să apară mișcările pe care creierul și mușchii le știau dinainte”, spune Bogdan.

BILANȚ DE INVIDIAT


201120122013201420152016TOTAL








SPRINT13



4
OLIMPIC
28812737
DUATLON
113229
HALF IRONMAN

21328
FULL IRONMAN


2114









161114181262

Diagnosticul de la prima ședință și importanța tehnicii


Calificativul primit de Bogdan după prima ședință de înot cu antrenorul, cea de evaluare, se poate traduce printr-un singur cuvânt: dezastru!

“Am fost filmat, iar ulterior mi s-a dat o analiză care conținea vreo trei pagini A4 pline cu greșelile pe care le făceam”, își aduce aminte.

A fost conștient că nu va ajunge la nivelul unui înotător profesionist, dar își dorea corectarea greșelilor grave.

În prezent, merge de 8-10 ori pe săptămână la bazin.

“Tot ce fac în bazin fac doar pentru tehnică. Nu mă cronometrez. Cred că înotul este peste 90% tehnică”, spune el.

Tehnica este și motivul pentru care s-a îndreptat spre un antrenor, să-i dea încredere, să nu mai fie speriat de distanțe lungi și, cel mai important pentru el, să iasă cât mai odihnit din apă.

“La un concurs de Ironman rămân în ritmul meu la înot. Ies foarte odihnit din apă după 4 km, chiar mă bucur de proba de înot”.

Ce înseamnă odihnit? Când iese din apă are puls sub 130 de bătăi pe minut și reușește acest lucru printr-un stil de înot foarte lung, pentru care este certat de către antrenorii săi.

“Măresc puțin mai mult momentul de aluncare, întârzii plecarea brațului din spate, lucru pentru care sunt certat, pentru că se spune că pierd timp, dar mie mi se pare că am un câștig la capitolul efort și energie”.

Și-a contorizat meticulos numărul orelor petrecute în bazin:

Perioada (anuală)oct.-dec. 201120122013201420152016
Număr activități26221221298312197
Distanță (km)46302465550470310
Timp (ore)16:38:00
105:44:30
128:36:58
233:20:28
227:41:44
146:08:18

În România, înotul nu este o probă decisivă la triatlon


Foto: Radu Cristi

Bogdan crede că înotul nu este o probă decisivă în competițiile de triatlon din România, dar la concursurile din străinătate contează foarte mult.

“La competițiile puternice din străinătate, chiar și la nivelul amatorilor, sportivii sunt mult mai apropiați ca valoare și atunci contează înotul. Dacă vrei rezultat de podium la sfârșitul concursului trebuie să ai și un înot foarte bun”.

“Mulți amatori din România se tem să vină la triatlon, știu că nu au un înot foarte bun și le este teamă că n-ar avea șanse”.

Triatloniștii trebuie să fie înotători buni, este de părere Bogdan. "Pentru a obține rezultate la competiții internaționale, triatloniștii din România trebuie să se poată bate pentru primele 10 locuri la concursurile naționale de înot".

6 minute recuperate la înot pe distanța Half Ironman

L-am întrebat pe Bogdan la cel nivel a ajuns după trei, patru ani de lucru cu antrenorul de înot.

“Mă simt foarte bine. La nivel de distanță olimpică este un câștig la timp, dar la nivel de relaxare este cel mai mare câștig. N-aș fi îndrăznit să-mi planific niciun concurs de înot de peste 2.000 de metri sau mai mult”.

Zell am See este primul concurs internațional la care a participat după ce s-a antrenat în mod special la înot. A înotat 1.900 de metri în 40 de minute, iar după doi ani de zile, la același concurs, a înotat 34 de minute.

“Șase minute înseamnă mult, iar în ceea ce privește efortul am ieșit mai odihnit din apă decât prima oară”, ne-a spus el.

Foto: Radu Cristi

PRINCIPALELE REZULTATE ÎNREGISTRATE DE BOGDAN IONIȚĂ ÎN 2016

CONCURSULTIPLOC OPENTIMP TOTALTIMP ÎNOT
140.6 Balatonman @ Kenesetriatlon distnață lungă10 din 6611h:29min01h:15min
70.3 Campionatele Europene Triatlon @ Walchseetriatlon distanță medie50705h:33min35min:33sec
70,3 Transfiertriatlon distanță medie18 din 15005h:54min
Sprint WinterTri Challengetriatlon offroad7 din 33757min:17sec
Campionatul European de Cross Duatlon - sprintduatlon offroad30 din 7402h:41min

Exerciții de bază de care are nevoie orice triatlonist

L-am întrebat care sunt exercițiile de bază care nu ar trebui să lipsească din antrenamentul unui triatlonist amator.

“În primul rând, cel mai important este să fii urmărit. Trebuie să te vadă cineva măcar o dată pe săptămână, să te filmeze, să te corecteze, altfel nu progresezi”.

Exerciții: driluri, alunecări cu diverse instrumente, pentru alungarea monotoniei, alunecare la o mână, la două mâini, cu atingere de umăr, cu răsucire, cu mâinile înainte, cu mâinile înapoi, petrecute.

“Cred că la un antrenament de o oră, cam 20 de minute ar trebui alocate exercițiilor de tehnică”, spune Bogdan.

El nu folosește prea multe instrumente speciale la antrenamente.

“Acestea pot fi folosite pentru a alunga plictiseala la antrenamentele lungi, dar nu trebuie să depășească mai mult de 20% din durata antrenamentului, pentru că încep să dăuneze, să devii dependent de ele, îți modifică flotabilitatea”.“Folosesc rareori, la încălzire, pluta”.

Probleme din cauza înotului



Cu toate că se spune că înotul este singurul sport care nu pune presiune pe mușchi și articulații, accidentările sunt o realitate.

“M-am confruntat și eu cu clasica problemă umărul înotătorului. Mi s-a întâmplat din cauza poziției incorecte a brațului la atacul din apă. În momentul în care începe tracțiunea, dacă palma se află deasupra umărului apar probleme. La începutul tracțiunii palma trebuie să se afle sub nivelul umărului raportate la linia apei”, ne-a spus Bogdan Ioniță.

Problema a trecut greu, în trei, patru luni, pentru că nu a făcut repaos. Nu a putut sta locului. A fost însă urmărit cu atenție la antrenamente și a făcut gimnastică specială.

“Sunt niște exerciții speciale pe care le recomand tuturor, cu greutăți mici. Te duci la scripeți, la brațe, cu greutăți de două, trei kilograme. Faci 10 minute cu fiecare braț, alternativ. Sunt recomandate orice mișcări, dar cu greutăți mici. Vei stârni hohotele de râs ale musculoșilor la sală, care trag cu 50 kg, dar îți vei întări mușchii din jurul umărului, care au rol de ghidare la înot”.

Fără ochelari minusculi



“Nu port ochelari de piscină, cioburi, așa cum le spun înotătorii, acei ochelari minusculi care îți intră în orbite. Port ochelari pentru ape deschise, largi, cu ventuze peste globul ocular. La vitezele pe care le dezvolt eu nu mă înfrânează foarte mult. Prefer ochelarii cu vedere periferică mai mare”.

Bogdan folosește cu precădere doar două modele: Aqua Sphere Kayenne sau Zoggs Predator. Are trei genți de înot, fiecare echipată corespunzător: geanta pentru bazinul Olimpia, geanta pentru bazinul Lia Manoliu și geanta pentru bazinul de la World Class. Prin urmare, are cel puțin șapte, opt perechi de ochelari de înot, pe care-i folosește alternativ.

“Păstrez ochelarii noi pentru concursurile de triatlon, iar mai apoi îi folosesc la antrenamente”.


Citeşte mai multe despre: antrenament inot, inot triatlon, Bogdan Ionita


Comentarii

Fii primul care lasa un comentariu!