Ce indicatori monitorizăm în bazinul de înot și care sunt dispozitivele recomandate

Cifre, cifre, cifre. Nu te poți abține, simți nevoia să contorizezi antrenamentul de înot până la cele mai mici detalii. Află care sunt indicatorii pe care trebuie să-i iei în seamă și care sunt cele mai bune gadgeturi pentru monitorizarea peformanțelor în bazinul de înot.

14.01.2017 01:02, de , 0 comentarii

Ce indicatori monitorizăm în bazinul de înot și care sunt dispozitivele recomandate

Înotătorii sunt puțin dezavantajați față de alți sportivi, cu toate că acest sport este unul dintre cele mai populare. Motivul: majoritatea dispozitivelor care contorizează activitățile de fitness nu sunt waterproof. Spre exemplu, brățările din seria Fitbit Flex 2 sunt rezistente la apă, dar nu sunt waterproof. Asta înseamnă că pot fi folosite cel mult pe timp de ploaie sau că rezistă la transpirația abundentă din timpul efortului fizic.

O altă funcție extrem de căutată de sportivi și de care înotătorii nu beneficiază este monitorizarea activității cardiace prin tehnologie optică, care nu funcționează corect în apă. Și să mai menționăm că GPS-ul este inutil în pisicinele interioare.

Ce indicatori sunt de urmărit la antrenamentul de înot

Primul criteriu după care se uită toți înotătorii este, firește, numărul de bazine efectuate. Într-adevăr, le poți număra chiar tu și ți-ar putea ieși fără bătăi de cap, dar la doi, trei kilometri înotați în bazin devine o adevărată problemă de matematică, iar dacă piscina nu este olimpică e de-a dreptul un chin.

Pace-ul, adică tempoul pe care-l ai în bazin. Dacă la alergători se măsoară în câte minute alergi un kilometru, la înotători unitatea de măsură este minute parcurse la suta de metri.

Numărul de brațe - important pentru a afla mai multe informații despre tehnica de înot. Poate fi contorizat numărul de brațe per minut sau numărul de brațe la lungimea unui bazin (olimpic, semiolimpic). Dacă cifra este mică, înoți într-un ritm prea lent, dacă este prea mare, probabil că nu vei rezista o lungime mare în acest ritm.

SWOLF - în traducere, Swim Golf. Golf? Da, e un indicator care combină viteza și efortul, o măsurătoare care adaugă numărul de brațe efectuat în bazin într-o anumită perioadă de timp în funcție de lungimea bazinului. Dacă înoți o lungime de piscină semiolimpică (25 de metri) în 24 de secunde, folosind 18 brațe, scorul tău SWOLF va fi 42. Ești foarte bun dacă obții un scor sub 40. Ca și în golf, scopul este de a obține un scor cât mai mic. 

Dispozitive recomandate

Misfit Speedo Shine

Contorizează numărul de bazine și distanța înotată, dar nu și tipul de înot. Poate contoriza numărul de bazine doar pentru piscine de 25, respectiv 50 de metri. Nu e de niciun folos în ape deschise.

iHealth Wave


Arată ca un ceas normal, dar măsoară numărul de brațe efectuate în bazin (ca și numărul de pași alergați zilnic). În timpul nopții analizează calitatea somnului, deci oferă monitorizare 24 din 24. Știe trei stiluri de înot, bras, craul și înot pe spate. Măsoară timpul înotat pentru fiecare stil de înot, numărul de brațe, numărul de brațe pe minut și caloriile arse în timpul înotului.

Polar V800

Polar V800 este un ceas multisport care măsoară pașii, distanța, viteaza, ritmul cardiac (cu ajutorul unei centuri ce se montează la piept), timpul activ, nivelul de intensitate, caloriile arse, temperatura, calitatea somnului, tipul de înot, numărul de brațe și nivelul SWOLF.

Polar V800 este un ceas ce pare a fi făcut pentru triatloniști, specializat în alergare, ciclism și înot, unde suportă atât piscine interioare, cât și monitorizarea performanțelor în ape deschise, via GPS. E waterproof până la 30 de metri și poate măsura ritmul cardiac chiar și în apă, dar are nevoie de un senzor adițional, special făcut pentru această situație. 

Moov Now


În timpul înotului poți monitoriza timpul sesiunii de înot, timpul pe lungime de bazin, timpul în care te odihnești în apă și pace-ul. Moov analizează fiecare mișcare de braț pentru a detecta dacă înoți freestyle, bras, fluture sau spate. Poți vedea când ai avut cel mai bun timp pe 100 de metri și care a fost perioada cea mai îndelungată de înot, fără întreruperi.

Garmin Swim

 

Este un ceas dedicat exclusiv înotului în bazin. Nu are GPS, dar poate măsura distanța înotată, pace-ul, numărul de brațe și tipul de înot.

Garmin Vivoactive HR


Garmin Vivoactive HR are o mulțime de funcții pentru înot (însă triatleții ar trebui să știe că nu poate fi folosit și în ape deschise). Poate contoriza distanța totală sau pe un anumit interval, pace-ul, numărul de brațe și tipul de înot. Aplicația care vine la pachet cu ceasul calculează și eficiența SWOLF.  Funcția de interval te lasă să pui pauză, iar apoi să revii la antrenament. La sfârșitul antrenamentului, poți vizualiza sumarul, care include și recordurile personale.

Garmin Fenix 3 & Garmin Fenix 5

Foto: DC Rainmaker

Atât Garmin Fenix 3, cât și mai nou lansatul Garmin Fenix 5, suportă monitorizarea antrenamentelor de înot în piscină, dar și în ape deschise. Ambele ceasuri sunt dedicarte în mod special triatloniștilor, însemnând că sunt specializate în monitorizarea sesiunilor de alergare, ciclism și înot, indoor sau în ape deschise.

Ambele ceasuri analizează mișcarea sportivului și determină tipul de înot. La fel, ambele ceasuri recunosc mai multe tipuri de piscine, cum ar fi semiolimpică sau olimpică și ambele știu să numere bazinele indiferent de tipul de întoarcere la capăt de culoar, normală sau prin răsturnare. Dacă te oprești însă în mijlocul bazinului vei induce în eroare dispozitivul. De asemenea, același lucru se va întâmpla dacă te odihnești la capăt de culoar pentru câteva secunde. Înoată fără oprire și Fenix 3 & Fenix 5 vor funcționa fără probleme.

În ceea ce privește monitorizarea cardiacă, modelul Garmin Fenix 3 HR este dotat cu senzor optic, ca și Garmin Fenix 5. Din păcate, încă nu s-a ajuns la perfecționarea tehnologiei astfel încât rezultatele monitorizării cardiace să fie 100% corecte și în apă. Când apa ajunge între senzorul optic și încheietura mâinii semnalul este împrăștiat, iar informația devine trunchiată.

Centuri Garmin HR pentru înot


Garmin are însă în oferta sa și două centuri pentru monitorizarea cardiacă proiectate să funcționeze corect în apă: HRM-TRI și HRM-SWIM. Centurile nu afișează ritmul cardiac live, pentru că semnalul ANT+ nu poate fi transmis prin apă, dar după ce sesiunea de antrenament ia sfârșit, workout-ul fiind salvat, informațiile colectate de centură în timpul înotului sunt descărcate și salvate în ceas.

TomTom Spark

Ceas multisport, cu mod pentru înot, măsoară viteza, pace-ul, numărul de brațe, numărul de bazine înotate, caloriile arse și distanța înotată. Antrenamentul de înot poate fi împărțit în seturi și sesiuni pentru diferite niveluri de efort. Te poate alerta când îți schimbi stilul de înot sau nivelul de efort. 

XMetrics Fit


Nu este o brățară, se atașează pe casca de înot, la ceafă. Producătorul spune că în acest loc se află cea mai solidă parte din corpul nostru, oricare ar fi mișcarea pe care o facem în bazin, prin urmare fiind cea mai bună poziție pentru a detecta și înregistra informații despre biomecanica trupului.

Dispozitivul poate detecta stilul de înot: măsoară freestyle/craul, înot spoate, înot bras și înot fluture.

Vine la pachet cu un set de căști waterproof, astfel încât să primești feedback personalizat în timpul antrenamentului. Asta înseamnă că nu este nevoie să aștepți sfârșitul sesiunii pentru a afla cele mai importante statistici. 

Există două modele: FIT și PRO. Primul este dedicat înotătorilor amatori, al doilea te poate ajuta să creezi programe personalizate de antrenament. Dispozitivul PRO poate fi conectat prin Bluetooth la aplicația mobilă.


Citeşte mai multe despre: swim metrics, indicatori performanta, ceas inot


Comentarii

Fii primul care lasa un comentariu!